KB en CPNB gaan samenwerken om digitaal lezen te promoten

20 March 2025, 11:54 uur
Den Haag & Regio
mainImage
Koninklijke Bibliotheek

De Koninklijke Bibliotheek (KB) in Den Haag en de Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB) in Amsterdam hebben een samenwerkingsovereenkomst ondertekend om digitaal lezen te promoten. De komende drie jaar wordt de online Bibliotheek ingezet bij campagnes als de Kinderboekenweek. De online Bibliotheek is een dienst van de KB.

Bij de leesbevorderende campagnes zoals de Nationale Voorleesdagen, de Kinderboekenweek en Heel Nederland Leest zal het aanbod van de online Bibliotheek zoveel mogelijk aansluiten. Het doel is om zowel online als offline voor meer bibliotheekbezoeken te zorgen.

Uit onderzoek blijkt dat veel Nederlanders wel boeken kopen of lenen, maar niet vaak. De samenwerking richt zich vooral op deze ‘laagfrequente’ lezers. Dit is een groep lezers die door deze samenwerking wordt geïnspireerd en geholpen om net dat ene boek extra te lezen. Deze lezers willen vaak wel meer lezen maar ervaren barrières, zoals keuzestress of tijdgebrek, die makkelijk weggenomen kunnen worden.

IJzersterke campagnes

"Lezen opent deuren naar nieuwe werelden, verrijkt de geest en verbindt ons met de ander", zegt Mariëlle van Tilburg, coördinator online Bibliotheek. "Uiteindelijk maakt het ons natuurlijk niet uit op welke manier mensen lezen: met een fysiek boek, e-book of toch liever een luisterboek. Ook maakt het ons niet uit of je koopt, streamt of leent. Maar met deze nieuwe samenwerkingsafspraak en de campagnes die daar uit voortkomen, willen we mensen erop attenderen welke mogelijkheden er zijn om digitaal te lezen. We merken bijvoorbeeld dat lang niet iedereen bekend is met het aanbod van de online Bibliotheek. We zijn blij dat we met deze nauwere samenwerking met het CPNB wederom ijzersterke campagnes kunnen verwachten om het lezen te bevorderen."